Aan de hand van mijn talenten, ambities, de verbeterpunten van het vorige jaar, maar voornamelijk aan de hand van het ontvangen feedback van mijn teamgenoten en zelfreflectie heb ik vijf leerdoelen opgesteld waar ik het komende jaar mee aan de slag ben gegaan.

Deze leerdoelen zijn opgesteld aan de hand van de volgende vijf hoofdpunten: communicatie, samenwerken, talenten, creativiteit en kritisch denken. Door deze leerdoelen op te stellen kon ik mijn eigen ontwikkeling monitoren en kreeg ik een beeld van mijn nog verdere verbeterpunten voor de volgende jaren. Aan de hand van de STARR heb ik mijn leerdoelen gereflecteerd en aangetoond wat ik gedurende dit schooljaar heb gedaan. 

 

* Zie de button helemaal onderaan voor de gekregen feedback van de projectgroep


Mijn leerdoelen

Communicatie

Gedurende het schooljaar 2019/2020 zal ik mijn communicatie vaardigheden verbeteren door mijzelf binnen de challenge aan minstens vijf medestudenten voor te stellen en het gesprek aan te gaan.

 

S: Binnen de challenge consumentenvoorlichting werd er van ons verlangd dat wij een projectgroep vormde

    aan de hand van interesse in mogelijke netwerkpartners die door de docent gegeven waren. Eén van deze

    netwerkpartners was de Nationale Diabetes Challenge. Ikzelf en nog vijf andere medestudenten van

    leerjaar 2 waren geïnteresseerd in deze netwerkpartner en vormde samen een projectgroep. Daarnaast

    werd er ook een projectgroep samengesteld bestaande uit studenten van leerjaar 1 waarmee werd

    samengewerkt. Dit projectgroep heeft gedurende het schooljaar samengewerkt met de NDC waarbij zowel

    met deze organisatie als onderling tussen de studenten gecommuniceerd werd en ik mijzelf voorstelde aan

    zowel mijn nieuwe projectleden, de netwerkpartner als de doelgroep tijdens een bijeenkomst. 

T: Mijn taak was in eerste instantie om contact te leggen met de andere geïnteresseerde studenten om

     vervolgens een projectgroep te vormen. We kwamen bij elkaar en stelde onszelf voor binnen de groep

     waarnaar we aan elkaar uitlegde waarom we voor deze netwerkpartner gekozen hadden. Een andere taak

     was het contact leggen met de zorgprofessionals en deelnemers van de NDC tijdens een vergadering.

A: De eerst uitgevoerde actie was het initiatief nemen in het contact leggen met andere geïnteresseerde

     studenten, dit deed ik door mijzelf toe te voegen aan de kring en het gesprek aan te gaan. Nadat de

     projectgroep gevormd was en we de taken verdeeld hadden is er contact gezocht met de NDC om ons voor

     te stellen, hiervoor was ik samen met één andere medestudent verantwoordelijk. Zo hebben we samen

     met onze SLB'er en de netwerkpartner in vergadering gegaan en hebben wij onze ideeën voort gelegd en

     de samenwerking aan gegaan. Tijdens de vergadering met de zorgprofessionals en deelnemers ben ik in

     contact gekomen met de wijk Wateringen, waarnaar ik samen met de diëtist en deelnemer ben gaan

     brainstormen over mogelijkheden binnen deze wijk en het eerste contact had gelegd met de doelgroep.

R: Door het af stappen op studenten met dezelfde interesse werd er een gemotiveerde projectgroep gevormd

     die goed op een lijn zat en heb ik kennis gemaakt met nieuwe studenten binnen de opleiding in zowel het

     eerste als tweede leerjaar. Daarnaast hielp de eerste vergadering met de NDC goed bij de verdere

     communicatie, door deel te nemen aan deze vergadering was ik vanaf het begin goed op de hoogte van de

     wensen van de NDC en kon ik hierop reageren met relevante ideeën om de visie van de NDC verder te

     helpen. De vergadering met zorgprofessionals zorgde ervoor dat ik het eerste contact had gelegd met de

     doelgroep en de diëtist van de wijk Wateringen. Dit contact is voortgezet via mail en had als resultaat dat ik

     voor deze wijk een opzet mocht maken voor het trekken van de aandacht van mogelijke deelnemers. Ook

     gaf de deelnemer aan dat zij erg enthousiast werd dat de projectgroep hier zo actief mee bezig was.

R: Dit alles zorgde naar mijn mening voor een aangename communicatie tussen zowel de projectleden, de

    netwerkpartner/zorgprofessional en de deelnemers met als resultaat dat ik mijzelf Lukt zelfstandig scoor.

    Helaas zwakte het contact met de deelnemers in verband met de COVID-19 uitbraak wel af en zorgde dit in

    het begin ook voor wat twijfel in het contact met de zorgprofessional, deze had hier de volgende opmerking

    bij: "Het contact via mail verliep over het algemeen prettig, het begin was wat stroef i.v.m. de situatie rondom

    corona, maar dit herpakte zich snel". 

 

Ik hoop deze competentie in de nog te komende jaren nog beter toe te passen dan tijdens deze challenge door het contact te blijven aangaan met mijn medestudenten, contact te zoeken met professionals door middel van de nog te komen stages en aangeboden mogelijkheden door school en door actief mee te doen met opdrachten zoals bijv. de pressure cooker week met meer contact met anderen tot gevolg. 

 

* Zie onderaan de pagina de gekregen feedback als bewijsmateriaal.


Samenwerken

Gedurende het schooljaar 2019-2020 ben ik in staat om actief te luisteren naar de suggesties/ideeën van mijn groepsgenoten en kan ik hier op een voor mijn groepsgenoten prettige wijze op reageren, dit wordt gemeten aan de hand van ontvangen feedback van mijn groepsgenoten.  

 

S: Nadat de projectgroep gevormd werd begon de samenwerking. Binnen de projectgroep werden er geen

    specifieke rollen verdeeld, wel was er één iemand verantwoordelijk voor het contact met de

    netwerkpartner, dit om verwarring tegen te gaan. De gehele projectgroep was verantwoordelijk voor het

    behalen van een goed eindresultaat en werden taken middels overleg onderverdeeld.

T: Mijn taak met betrekking tot de samenwerking was om een actieve houding te tonen, waarbij ik aanwezig

    was en een positieve aanbrengst was voor de groep. Uiteindelijk ben ik op natuurlijke wijze in de

    leidende rol gestapt waarbij ik de regie hield over de online vergaderingen.

A: De eerst uitgevoerde actie was het initiatief nemen in het contact leggen met andere geïnteresseerde

     studenten, dit deed ik door mijzelf toe te voegen aan de kring en het gesprek aan te gaan. Nadat de

     projectgroep gevormd werd, de taken verdeeld en ik meer in de leidende rol stapte was ik verantwoordelijk

     voor het sturen van een bericht voor het begin van de online vergaderingen. Daarnaast startte ik de online

     vergadering op en herinnerde ik waar nodig de andere projectleden aan de te bespreken punten en

     eventuele opdrachten die via teams werden geplaatst. Daarnaast zorgde ik dat mijn ingeleverde werk

     voldeed aan de eisen. 

R: Doordat ik de leidende rol op me nam verliep de samenwerking naar mijn mening op een prettige en

    gestructureerde wijze waarbij iedereen bewust was van zijn uit te voeren taken en deadlines. Zo kreeg ik als

    feedback van mijn groepsgenoten ook terug dat ze mij zien als iemand met een sterke mening, maar

    daarnaast wel luisterde naar de mening van anderen en hierop kritische vragen stelde. Eén van mijn

    groepsgenoten gaf het volgende feedback: "ik had het idee dat je wel luisterde naar andermans ideeën, maar

    je toch je eigen idee beter vond. Soms kan je de ander misschien iets meer de kans geven om ook dat idee verder

    uit te werken". Echter, werd ook bij deze persoon de samenwerking als prettig ervaren.

R: Al met al ben ik erg tevreden over de samenwerking en neem ik de feedback van mijn groepsgenoten mee

    in mijn verdere ontwikkeling. Zo zal ik in het vervolg beter letten op mijn reactie op andermans mening en

    bewuster zijn van mijn lichaamshouding hiernaartoe. Door af en toe een stap terug te nemen hoop ik

    anderen meer kansen te geven en hun ook de mogelijkheid geven deze uit te voeren. Ondanks dit leerdoel

    ben ik van mening dat ik mijn persoonlijke leerdoel heb behaald en scoor ik mijzelf: Lukt zelfstandig.

 

Ik ga verder werken aan deze competentie door tijdens het volgende schooljaar bij sommige opdrachten/projecten een klein stapje terug te doen. Met klein bedoel ik te zeggen dat ik nog steeds actief aanwezig zal zijn en op de voorgrond sta, maar anderen meer de kans geef hun mening te geven en deze ook uit te voeren. Dit wil ik behalen door dus bewuster te zijn van mijn houding, maar door dit ook aan te geven aan mijn groepsgenoten zodat zij mij hierop feedback kunnen geven.


Talenten

Aan het eind van het schooljaar 2019/2020 kan ik aantonen dat ik uitdagingen ben aan gegaan a.d.h.v. gekregen feedback van mijn groepsgenoten en netwerkpartner, waarbij ik tijdens de challenge om kon gaan met tegenslagen en hiervoor met mogelijke oplossingen kwam. 

 

S: Wegens de huidige situatie rondom COVID-19 zie ik dit gehele schooljaar als een uitdaging die ik aangegaan

    ben. Zo moest ik mijn talenten tot het uiterste benutten om samen met mijn projectgroep met alternatieve

    ideeën te komen voor een goede afronding van de challenge en om het contact goed te onderhouden.

T: Samen met de projectgroep zijn we met alternatieve ideeën gekomen om toch nog een positieve bijdrage

    te leveren aan de NDC. Zo kwam de projectgroep op een aantal ideeën. Zoals een supermarkt rondleiding,

    deze kan in deze tijd niet uitgevoerd worden, maar door een opzet te maken kan deze in de toekomst

    worden gebruikt. Daarnaast is er een receptenboek gemaakt en verschillende blogs geschreven. 

A: Ik heb zowel een bijdrage geleverd bij het maken van de supermarkt rondleiding, het schrijven van de blogs

    als het verzinnen van koolhydraat arme recepten voor het receptenboek. Daarnaast benutte ik mijn

    talenten door de leiding te nemen bij het voeren van de online vergaderingen en het bijhouden van de

    opdrachten die we via teams kregen. Hierop kreeg ik de volgende feedback: "Je bleef actief in de groep. Als er

    een opdracht online werd gezet, was jij vaak degene die hierover begon, zodat we dit gingen maken. Ook heb je de

    taak opgenomen om de blogs bij elkaar te verzamelen. Je hebt hiermee laten zien dat je dit leerdoel hebt

    gehaald". Daarnaast werd er op mijn verzoek bij het maken van de blogs gebruik gemaakt van

    wetenschappelijke bronnen en was ik verantwoordelijk voor het in elkaar zetten van de eerste versie van de

    poster (zie: leerjaar 2, de challenge, de linkerposter). Hierop kreeg ik het volgende feedback: "Je hebt veel

    taken op je genomen en ook de poster heb je aan het begin van het jaar meerdere keren aangepast omdat we

    telkens toch nog feedback kregen en moesten verwerken". Aan de hand van deze punten ben ik van mening dat

    ik mijn leerdoel heb behaald en Lukt zelfstandig scoor op het onderdeel.

R: Het resultaat van bovenstaande handelingen was een goede bijdrage bij het informeren van de doelgroep

    en ondersteuning bieden bij het verzinnen en maken van alternatieve vormen voor deelnemers van

    de NDC.

R: Aan de hand van bovenstaande handelingen kan ik zeggen dat ik tevreden ben met de behaalde resultaten

    in deze bijzondere tijden en scoor ik mijzelf op Lukt zelfstandig. Wel ben ik van mening dat in normale

    omstandigheden betere resultaten behaald konden worden.

 

Ik wil volgende jaren nog meer de uitdaging aan gaan door in sommige situaties uit mijn comfortzone te stappen. Dit ga ik bereiken door tijdens het volgende schooljaar en stage actief uitdagingen te zoeken die buiten mijn comfortzone liggen en deze aangaan. Een voorbeeld hiervan is tijdens stage het houden van bijv. een workshop of informatieavond waarbij ik spreek voor een grotere groep mensen. 

Om de blogs in te zien

Om het receptenboek in te zien

Om de supermarkt rondleiding in te zien


Creativiteit

Aan het eind van het schooljaar 2019/2020 kan ik aantonen in mijn gekregen eindfeedback van mijn groepsgenoten dat mijn onderzoek vermogen gedurende het jaar is toegenomen, waarbij ik laat zien aan mijn groepsgenoten hier mee bezig te zijn door gerelateerde taken op mij te nemen.

 

S: Wegens de huidige situatie rondom COVID-19 zie ik dit gehele schooljaar als een uitdaging die ik aangegaan

    ben. Zo moest de projectgroep op creatieve wijze contact zien te leggen met de doelgroep, moesten

    gemaakte afspraken aangepast worden en moest er op andere manier dan bekend overlegd worden.

    Daarnaast moest ik met alternatieve manieren komen om toch een bijdrage te leveren aan de NDC.

T: De taken die ik heb uitgevoerd zijn het kijken naar de behoefte van de doelgroep, het meten van de

    gemaakte impact en was ik eindverantwoordelijk voor de blogs.

A: Door de behoefte van de doelgroep te onderzoeken kon ik concluderen dat er onvoldoende informatie

     over voeding bij diabetes aanwezig was op de website. Hierop kwam ik met het idee een receptenboek op

     te stellen met koolhydraat arme recepten. Dit heeft de projectgroep dan ook opgepakt en gemaakt, dit

     receptenboek is hierboven te zien onder het kopje communicatie. Het gekregen feedback hierop zag er als

     volgt uit: "Je hebt goed gekeken naar de behoefte van de deelnemers. Je keek wat er nog niet bestond binnen de

     challenge zoals voedingsinformatie op de website van de NDC". Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het

     meten van de impact, dit werd gedaan door ranking the stars toe te passen. Ook keek ik naar de

     geschreven blogs, paste ik ze waar nodig aan en zocht ik naar relevante wetenschappelijke bronnen. Op

     deze blogs hebben wij feedback ontvangen van een diëtist: "Al het geleverde werk is op het juiste niveau en

     goed leesbaar, een echte top vind ik jullie blogs over diabetes en dan vooral dat je met meerdere blogs toelicht

     dat het niet alleen om eten draait maar dat slaap en andere factoren ook een rol spelen. Ik denk namelijk dat het

     belangrijk is dat we als diëtist breed naar onze cliënten kijken".

R: Het resultaat waren middelen die goed bruikbaar waren voor de doelgroep die ze kunnen gebruiken om

    hun leefstijl te verbeteren ondanks de beperkingen die de situatie rondom COVID-19 met zich mee brengt.

    Zo hebben we het volgende feedback ontvangen van de doelgroep, deze had het volgende te vertellen: "Ik

    heb jullie blogs gelezen en ik moet zeggen dat ik het er kwalitatief erg goed uit vind zien. Jullie houden rekening

    met het feit dat de lezer misschien niet op de hoogte is van allerlei lastige termen. De informatie die jullie geven is

    dus voor iedereen makkelijk te begrijpen denk ik en klopt ook heel erg". Aan de hand hiervan kan ik concluderen

    dat ik dit onderdeel met: Lukt zelfstandig heb afgerond. 

R: Uiteindelijk ben ik erg tevreden met het eindresultaat en ben ik erg blij dat ik een bijdrage heb kunnen

    leveren aan het bedenken en uitwerken van alternatieve manieren om de deelnemers te ondersteunen.

    Daarnaast ben ik van mening dat ik op goede wijze een creatieve bijlage heb laten zien en dit is terug te zien

    in de ontvangen feedback: "Jij hebt de blogs bij elkaar geschreven, de doelgroep onderzocht en vaak was jij

    ook degene die snel kon meten hoeveel impact we gemaakt hadden. Zoals bijvoorbeeld ranking the stars.

    Die had jij snel en goed beschreven. Je was ook nooit bang om taken op je te nemen". Aan de hand hiervan ben

    ik van mening dat ik scoor op een Lukt zelfstandig.

 

Ik wil in de nog te komen jaren mijn creativiteit bij het brainstormen en bedenken van ideeën voor mogelijke netwerkpartners vergroten. Dit ga ik doen door mij in eerste instantie te verdiepen in de netwerkpartner, hun doelgroep en de beschikbare literatuur. Aan de hand hiervan meen ik een goed idee te kunnen verzinnen voor het uitvoeren van mogelijke opdrachten voor de netwerkpartner dat aan hun eisen voldoet.  

Om de gemaakte impact te zien

Om de feedback van de diëtist in te zien

Om de feedback van de doelgroep in te zien


Kritisch denken

Gedurende het schooljaar 2019/2020 neem ik de taken op mij waarbij er gezocht moet worden naar wetenschappelijke bronnen voor de challenge zodat ik deze vaardigheid verbeter. Aan de hand van de gekregen feedback van mijn groepsgenoten kan ik achterhalen of dit aan het eind van het jaar 2019/2020 ook daadwerkelijk verbeterd is.

S: Bij het opstellen en aanpassen van de blogs moesten er wetenschappelijke bronnen geraadpleegd worden.

T: Mijn taak was het aanpassen van de blogs met behulp van opgezochte wetenschappelijke bronnen en het

    stellen van kritische vragen tijdens de online vergaderingen. 

A: Ik heb allereerst wetenschappelijke bronnen opgezocht die relevant waren voor de blogs. Daarnaast lette

    ik op de spelling, opmaak, of de gegeven informatie klopte en of het leesbaar was voor de doelgroep.

    Hierbij heb ik in sommige gevallen de blogs aangepast aan de hand van gevonden wetenschappelijke

    bronnen zodat de gegeven informatie klopte. De wetenschappelijke bronnen vond ik met Google Scholar.

R: Het vinden van wetenschappelijke bronnen heb ik altijd lastig gevonden, door dit te blijven toepassen

     gedurende de challenge ging dit mij steeds makkelijker af en kan ik het nu op een efficiënte wijze

     toepassen zoals terug te zien is in de ontvangen feedback: "De gemaakte blogs heb je aangevuld met

     informatie uit wetenschappelijke artikelen. Je bent goed in het zoeken naar wetenschappelijke artikelen".

R: Door het zoeken naar wetenschappelijke bronnen heb ik mijn vermogen tot het vinden van

     wetenschappelijke bronnen vergroot en kan ik dit beter toepassen in de praktijk. Ik ben dan ook erg

     tevreden met het resultaat en scoor mijzelf een: Lukt zelfstandig. Voor de volgende keer zou ik nog meer

     initiatief tonen in het zoeken naar wetenschappelijke bronnen door meerdere blogs te maken.

 

Ik wil mijn onderzoeksvermogen in de komende jaren verder uitbreiden door binnen projecten en opdrachten de rol van onderzoeker op mij te nemen. Dit is een rol die ik normaal gesproken uit de weg ga, maar door dit vanaf nu wel op me te nemen hoop ik mijn vaardigheden nog verder te verbeteren. 

Om de gebruikte bronnen in te zien


Om de ontvangen feedback op mijn leerdoelen in te zien

Maak jouw eigen website met JouwWeb