Gedurende het tweede schooljaar heb ik mijzelf ontwikkeld. Door de lessen bij te wonen hoopte ik mijn nodige kennis en handelen te verbeteren met betrekking tot het onderwerp diëtistisch handelen en de kennis met betrekking tot voeding en bepaalde ziektebeelden. Ook heb ik een maatschappelijk impact gemaakt door het maken van projecten, waarbij we een product ontwikkelde voor een supermarkt keten en door deel te nemen aan de challenge. Om dit in kaart te brengen heb ik aan het begin van het schooljaar een zelfreflectie uitgevoerd aan de hand van een van school gekregen feedback formulier, waarna ik aan mijn groepsgenoten om feedback heb gevraagd aan de hand van hetzelfde formulier en de uitkomsten hiervan met elkaar vergeleken. Dit alles heb ik in één document verwerkt, genaamd het personal impact plan (PIP), zie hieronder.

Aan de hand van dit document had ik mijn leerdoelen voor het schooljaar opgesteld die te vinden zijn onder leerjaar 2, mijn leerdoelen. Op deze leerdoelen heb ik aan het eind van het schooljaar een zelfreflectie uitgevoerd, zie het kopje mijn leerdoelen. Hieronder is de PIP te zien die ik aan het begin van het schooljaar heb gemaakt, samen met de gekregen feedback van toen.

 

Om de POP in word in te zien


Personal impact plan

Communicatie

Samenhangend communiceren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Communicatie voor een specifieke doelgroep

 

Lukt met weinig begeleiding 

Binnen een groep zijn mijn communicatie vaardigheden redelijk goed. Ik kan anderen motiveren, vragen stellen waar nodig en communiceer bijna altijd terug naar mijn teamgenoten als ik iets zelfstandig doe of wanneer er bijzonderheden zijn. Een goed voorbeeld is het feit dat ik voor een onbegeleide les op maandag ziek werd, ik had dit dezelfde dag nog terug gekoppeld aan mijn teamgenoten met de mededeling dat ik dinsdag ochtend voor de afgesproken tijd zou laten weten of ik nog steeds ziek was of niet. Door dit te doen waren mijn groepsgenoten op tijd op de hoogte en kon zei hierop goed anticiperen.
Als ik kijk naar mijn communicatie vaardigheden op persoonlijk niveau zie ik daar zeker nog verbetering in. Ik ben iemand die altijd eerst de kat uit de boom moet kijken, dit kan zowel een iets goed zijn, als een eigenschap die mij belemmerd. Dit heeft als gevolg dat ik bij het voor het eerst contact leggen met mensen soms te stil ben en niet makkelijk te peilen ben voor andere mensen.


Annemarie Kersbergen:

Lukt zelfstandig. Je werkt makkelijk in Onedrive en reageerd snel op Whatsapp, dit is erg prettig. Je bent houdt echt van aanpakken en als je niet aanwezig bent geef je aan dat je bepaalde taken thuis doet. Dit heb je gedaan en zag er erg netjes uit, dat was bij de poster. Soms is het ook handig om naar andere te luisteren, want misschien hebben zijn ook goede ideeën.

 

Lara den Ouden:

Lukt zelfstandig. Je communiceert duidelijk, je houdt orde en zorgt ervoor dat iedereen alle zaken op orde heeft. Als je er een keer niet bij kunt zijn tijdens de les of vergadering laat je dit tijdig weten.

 

Mila van Puijenbroek:

Lukt zelfstandig. je communiceert goed naar de groep wat je gedaan hebt en reageert snel.

 

Als ik mijn gekregen feedback vergelijk met de score die ik mijzelf gegeven heb bij de reflectie heb ik mijzelf strenger beoordeeld. Dit komt voornamelijk omdat mijn groepsgenoten en ik elkaar nog niet lang kennen en ik alleen nog maar mijn communicatie vaardigheden binnen de groep heb laten zien, waarbij ik in een omgeving was waarin ik mijzelf meer op mijn gemak voel en dus minder snel geneigd ben om de kat uit de boom te kijken. Om deze reden heb ik bovenstaand leerdoel samengesteld om dit schooljaar aan te werken.


Lukt zelfstandig
Voor de challenge hebben mijn groepsgenoten en ik al een doelgroep gekozen en hebben wij al onderzoek gedaan naar de doelgroep. Zo hebben wij als netwerkpartner de nationale diabetes challenge, waarbij de doelgroep mensen met diabetes zijn. Echter zijn binnen deze doelgroep ook weer verschillende doelgroepen te vinden, zoals het verschil tussen diabetes type 1 en 2, maar ook het SES. Wij zijn nog niet zelf in contact gekomen met de doelgroep, maar we hebben al wel een planning hoe wij in contact komen met de verschillende doelgroepen. Zo zal er vanaf april elke week een wandeltocht georganiseerd worden door de NDC, waarbij ik en mijn groepsgenoten regelmatig mee zullen lopen en zo contact zullen leggen met de verschillende doelgroepen.

Daarnaast heb ik ook al persoonlijk ervaring met de doelgroep door mijn voorgaande studie als verpleegkundige niveau 4, waarbij ik op dit moment werkzaam ben ik de thuiszorg en regelmatig te maken heb met mensen met diabetes type 1 en/of type 2.

 

Annemarie Kersbergen:
N.v.t. We zijn nog niet in contact gekomen met onze doelgroep, diabetes patiënten type 2. Dit komt later in het project nog.

 

Lara den Ouden:
Lukt met weinig begeleiding. Door de verkregen kennis van school heb je al goede kennis van de doelgroep. We zijn nog niet in aanmerking gekomen met de doelgroep, dus op een later moment word je hier verder op beoordeeld.

 

Mila Puijenbroek:
Lukt met weinig begeleiding. De genomen besluiten zijn gezamenlijk. Je bespreekt alles met de groep. Je denkt na over ideeën voor onze doelen.

 

Mijn groepsgenoten hebben mij hier lager gegeven dan ikzelf, waarbij één groepsgenoot het idee had mij hier nog geen feedback op te kunnen geven in verband met het feit dat we nog geen contact hebben gehad met de doelgroep. De reden dat ik mijzelf hier hoger op heb gescoord is, omdat zoals ik hierboven al vermelde een achtergrond als verpleegkundige heb waarbij ik al veel in aanraking ben gekomen met de doelgroep, dit is achter niet algemeen bekend binnen mijn projectgroep.


Samenwerken

Werken als team

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team gerelateerde vaardigheden

 

Lukt met weinig begeleiding

De samenwerking binnen de groep is nog niet lang van toepassing, maar voor zo ver gaat deze samenwerking goed. Zo hebben wij al een begin gemaakt met elkaar leren kennen en hebben wij binnen de lessen onze sterke en zwakke punten binnen de groep besproken. Door dit te doen hebben wij een beeld van op welk gebied we een specifiek iemand binnen de groep het best kunnen inzetten. Een voorbeeld hiervan is, ik ben een creatief persoon en houd er van om bijvoorbeeld poster visueel aantrekkelijk te maken. Om deze reden heb ik in samenspraak met mijn groepsgenoten de poster gemaakt die onderdeel was van het portfolio.


Annemarie Kersbergen:

Lukt met weinig begeleiding. Onze samenwerking gaat tot nu toe super goed en gaat in de toekomst vast nog verbeteren. Jij hebt ook bijgedragen aan de samenwerking om de eerste lessen de notulen te maken tijdens bijeenkomsten en lessen. Dit vond ik erg fijn aangezien we dan altijd nog dingen kunnen nalezen en doorsturen naar degene die er niet waren.


Lara den Ouden:

Lukt zelfstandig. Je bent fijn om mee samen te werken omdat je zelf met goede initiatieven komt maar ook openstaat voor andermans mening.


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. De besluiten zijn gezamenlijk. Je bespreekt alles met de groep. Je denkt na over ideeën voor onze doelen.


De meerderheid van mijn groepsgenoten hebben mij hetzelfde gescoord als ik heb gedaan, waarbij één iemand mij hoger heeft gescoord, omdat zij vindt dat ik goed iniatief neem en een prettige werkhouding heb. Gedurende en aan het eind van het schooljaar denk ik dat ik op dit onderdeel betrouwbaarder feedback zal krijgen, omdat mijn groepsgenoten voor dit feedback moment nog maar drie keer met mij samengewerkt hebben. Dit betekend dat ik op dit moment dus voornamelijk feedback ontving op de eerste indrukken.


Lukt met weinig begeleiding

Ik kan erg perfectionistisch zijn en wil altijd het best mogelijke resultaat halen. Om dit te bereiken zet ik mij altijd volledig in binnen het team en geef ik vaak mijn mening en luister ik naar de meningen/ideeën van mijn teamgenoten. Echter heeft dit ook een keerzijde, zo kan ik nog af en toe te fel zijn en mijn ideeën door willen drammen, dit is dan ook de reden dat ik mijzelf nog niet op lukt zelfstandig score.


Annemarie Kersbergen:

Lukt zelfstandig. Je voelt verantwoordelijk voor de groep, dat merk je als er opdrachten afgemaakt worden voor de komende les. Je liet ook merken hoe het er met de poster voor stond waardoor wij ook op de hoogte waren en nog input konden geven. Voor in de toekomst kunnen we als team de taken goed verdelen.

 

Lara den Ouden:

Lukt zelfstandig. Binnen het team heb je duidelijke verantwoordelijkheid genomen en een goed beeld over hoe het eindresultaat eruit komt te zien.


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. Toen je er niet was, zei je gelijk dat we je konden appen als je iets moet overnemen. Je voelt je verantwoordelijk voor een goed resultaat. Je luistert naar wat de andere groepsleden te zeggen hebben.


Mijn groepsgenoten hebben voor het grootste deel mij hier hoger gegeven dan ikzelf, waarbij één persoon dezelfde score had gegeven. Mijn groepsgenoten zijn het erover eens dat ik verantwoording draag voor mijn functioneren binnen de groep, waarbij ze het als prettig ervaarde dat ik regelmatig terugkoppelde en ook thuis bereid ben aan de challenge te werken.


Talenten

Lef, volharding, doorzettingsvermogen en veerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zelfsturing en verantwoordelijkheid voor leren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diepgaand leren

Lukt met weinig begeleiding

Afhankelijk van hoeverre ik de opdracht door heb, vind ik een uitdaging niet erg. Ik ben niet iemand die halverwege stop, als ik ergens aan begonnen ben maak ik dit af. Dit zorgt ervoor dat ik veel doorzettingsvermogen bezit en ik gebruik dit vaak ook binnen groepsverband om mijn groepsgenoten te stimuleren door te gaan. Een voorbeeld hiervan is project: productontwikkeling, waarbij ik niet het voortouw op mij neem, maar wanneer ik merk dat de motivatie lager kom te zitten ben ik wel degene die zegt: “kom op! We kunnen het!”.

Echter moet ik een opdracht wel echt snappen voor ik een hulp ben voor mijn groepsgenoten. Ik werk het best met voorbeelden en als deze niet beschikbaar zijn vraag ik regelmatig aan klasgenoten of zij kunnen laten zien hoe zij het doen zodat ik er toch een beeld van de opdracht krijg. Dit is voor mij dus een belemmering, maar ik heb wel een manier gevonden om dit te compenseren.



Annemarie Kersbergen:

N.v.t. We hebben nog niet echt een uitdaging gehad, maar ik zou je zetten op startniveau VD2. Als je iets niet duidelijk is dan twijfel je niet om dat aan een docent te vragen, dat vind ik wel knap.


Lara den Ouden:

N.v.t. We zijn nog niet echt in projectmatige vorm bezig geweest dus hier zul je later nog eens op beoordeeld worden.


Mila Puijenbroek:

N.v.t. We hebben nog geen echte uitdagingen niet, dus ik kan hier nog niet echt op beoordelen. Wel denk je in oplossingen.


Mijn groepsgenoten konden mij hierop helaas nog geen feedback geven, omdat er nog geen sprake is geweest van uitdagingen. Om deze reden kan ik mijn score nog niet vergelijken met feedback.


Lukt zelfstandig

Ik weet precies wat ik moet doen om het gewenste resultaat te behalen en ben ook zeer gemotiveerd om dit te bereiken. Ik kom van het MBO en het is altijd mijn doel geweest om een HBO diploma te halen, dit om aan mijzelf te bewijzen dat ik het wel degelijk kan. Om dit te bereiken moet ik echter soms meer doen dan mijn klas- en/of groepsgenoten. Hier ben ik van op de hoogte en dit pas ik ook toe. Zo gaf ik bij de vorige competentie al aan dat ik het best werk met voorbeelden, deze worden niet altijd aangeboden op het HBO en ik heb hiervoor een manier gevonden om dit toch toe te kunnen passen.
Daarnaast neem ik graag meer functies aan binnen een groep dan soms verstandig is, dit is puur omdat ik een goed resultaat wil behalen en als ik dit doe dan is het mijn eigen schuld wanneer dit niet behaald is. Dit kan natuurlijk een belemmering zijn m.b.t. de werkdruk die ik mijzelf geef en dit is dan ook een aspect waar ik mij van op de hoogte ben en aan moet werken.


Annemarie Kersbergen:

Lukt zelfstandig. Naar mijn idee weet je goed wanneer je wat moet doen en wanneer je tijd hebt om aan school te zitten en hebt daardoor alles op tijd af. Je komt over als iemand die gestructureerd te werk gaat.

 

Lara den Ouden:

Lukt met weinig begeleiding. Je merkt dat je je erg verantwoordelijk voelt voor bepaalde zaken en je hebt altijd alles netjes op tijd af. Je zou zelfs ook wat meer verantwoordelijkheid uit handen kunnen geven denk ik.

 

Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. We hebben de talenten en verbeterpunten besproken. Die heb je duidelijk gemaakt om jezelf zo verder te gaan ontwikkelen.


Mijn eigen beoordeling komt met één van de drie overeen, waarbij twee mij lager scoorde. Ik kan mijzelf goed aansluiten bij de gekregen feedback en hoop met het opgestelde leerdoel dit te kunnen verbeteren.


Lukt zelfstandig

Ik heb een goed beeld van mij eigen interesses, wat ik wil bereiken en wat ik moet doen om dit te behalen. Zo had ik in het derde jaar van de middelbare school al besloten dat ik de opleiding voeding & diëtetiek wilde doen met als einddoel een diëtist te worden en hierop een plan bedacht. Zo was het voor mijn gevoel niet haalbaar was om Havo te doen na mijn Mavo, om deze reden ben ik gaan kijken naar MBO opleidingen die mooi aansluiten op deze opleiding, maar tegelijkertijd ook mijn interesses bevatten en waar werk in te vinden in als ik zou besluiten om na het MBO niet meer verder te leren. Op deze manier kwam ik uiteindelijk op de opleiding verpleegkundige niveau 4 en heb ik de keuze gemaakt door te gaan naar het MBO, omdat het onderwerp voeding mij nog steeds het meest interesseerde en ik het idee had dat het voor mij haalbaar was om deze opleiding te halen. Tot nu toe blijkt dit ook zeker het geval en doe ik mijn uiterste best om dit ook te halen.
Als ik kijk binnen de challenge val ik onder deze competentie meer onder lukt met weinig begeleiding. Ik weet goed wat mijn sterke en zwakkere punten zijn en kan deze ook benoemen, waardoor ik een goed beeld heb van mijn vaardigheidsniveau.


Annemarie Kersbergen:

Lukt met weinig begeleiding. Je gaat goed om met feedback en we hebben als team zelfstandig zonder docent ideeën bedacht om uit te voeren bij de diabetes challenge. Je hebt de ideeën goed voorgelegd aan de opdrachtgever samen met Gizem.


Lara den Ouden:

Lukt met weinig begeleiding. Tijdens het aangeven van doelen en zwaktes heb je duidelijk je eigen talenten en valkuilen aangegeven. We hebben een samenwerkingscontract gemaakt en een aantal feedback momenten ingepland. Verder is er nog niet veel over te zeggen.


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. Zonder begeleiding hebben we samen met de groep besloten wat het plan is. Je staat open voor feedback.


Alle drie scoren ze mij iets lager dan ik mijzelf gescoord heb, ik ga dan ook dit schooljaar aan de slag om mijn groepsgenoten te laten zien waarom ik denk hier: Lukt zelfstandig op te scoren. De reden dat ik denk dat zij mij lager gescoord hebben is weer dezelfde reden als ik hierboven al eens benoemd heb, namelijk we kennen elkaar nog niet lang en hebben nog niet voldoende samengewerkt, waardoor ik nog niet kan verwachten dat ze mogelijke verbeterpunten hebben.


Creativiteit

De juiste vragen stellen en connecties maken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vernieuwende ideeën en oplossingen met een wow-factor

Lukt met weinig begeleiding

Een goed voorbeeld hiervan is tijdens de Pressure Cooker week waarbij Lucita aangaf dat ze mij zag als de persoon die altijd met kritische vragen aan kwam zetten. Ik wil altijd graag dat het duidelijk is, om deze reden stel ik wanneer het voor mij niet geheel duidelijk is vragen tot dit wel het geval is.
Als ik kijk naar het onderzoeksproces ben ik inderdaad nog te veel gefocust op mijzelf en ben ik nog niet vaardig genoeg om verder te kijken dan dat. Waarbij mijn onderzoek vaardigheden nog niet voldoende zijn ontwikkeld om mijzelf te beoordelen met: Lukt zelfstandig. Ik ben mij hier echter wel van op de hoogte en dat is de eerste stap naar het verbeteren hiervan.


Annemarie Kersbergen:

Lukt zelfstandig. Naar mijn idee weet je precies wat je nog nodig hebt om aan de slag te kunnen. Wat je wilt weten vraag je en daar hebben we als team ook veel aan.


Lara den Ouden:

Lukt met weinig begeleiding. Je bent altijd erg alert en zorgt er daardoor voor dat je de juiste vragen stelt in de klas maar ook binnen de groep. Ga zo door!


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. Gezamenlijk hebben we gekeken naar de problemen bij de Diabetes Challenge en wat we hiermee kunnen doen. Je geeft aan wat mogelijk is en wat niet.


Ook hier komt mijn mening en de gekregen feedback redelijk overeen, het gekregen feedback is erg positief en er worden punten vernoemt waar ik mijzelf zeker in kan vinden, bijvoorbeeld met name et precies werken en het stellen van vragen.


Lukt met begeleiding

Naar mijn idee ben ik nog niet vaardig genoeg in deze competentie. Dit komt omdat ik nog onvoldoende uit mijn eigen comfortzone durf te stappen en ik vaak kies voor keuzes die hier binnen vallen. Wel ben ik al het bekend met het begrip brainstormen en heb ik dit bij het project: productontwikkeling toegepast. Zo werd er een les uitgeweid aan dit begrip waarbij studenten van een andere opleiding ons les gaven over de manieren van brainstormen en dit hebben wij gedurende het project ook toegepast.


Annemarie Kersbergen:

Lukt met begeleiding. Tot nu toe zijn we bij ideeën gekomen via brainstormsessies, misschien dat we in de toekomst nog andere methodes. 


Lara den Ouden:

Lukt met weinig begeleiding. Tijdens het brainstormen over mogelijke oplossingen voor onze netwerkpartner had je een goede inbreng en een goede uitleg over waarom je over bepaalde dingen dacht.


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. Hetzelfde als hierboven we hebben gekeken naar oplossingen voor de Diabetes Challenge. De rest is nog niet van toepassing geweest.


Op één na hebben mijn groepsgenoten mij hier hoger op gescoord dan ik zelf heb gedaan. Dit komt denk ik mede omdat er zich nog geen situaties voor hebben gedaan waarbij ik uit mijn comfortzone moest stappen en mijn groepsgenoten mij daarom hier geen feedback op konden geven.


Kritisch denken

Uitdiepen van het centrale thema van de challenge en sub-thema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Betekenisvolle opbouw van kennis

Lukt met weinig begeleiding

Ik ben mij bewust van verschillende zoekbronnen, waarbij ik het meest gebruik maak van google Scholar, omdat ik hier het bekendst mee ben. Daarnaast ben ik mij vaak redelijk goed bewust of iets haalbaar is in de praktijk, mocht dit achteraf niet zo blijken te zijn kom ik echter altijd met mogelijke ideeën hoe we dit kunnen veranderen.
Ondanks dat ik mij bewust ben van de verschillende zoekbronnen en ik deze ook naar behoren weet te gebruiken, vind ik het nog altijd lastig om gerelateerde wetenschappelijke bronnen te vinden. Het is voor mij dan ook belangrijk dat ik dit jaar ga werken aan mijn zoek vermogen naar gerelateerde wetenschappelijke bronnen, zodat ik aan het eind van dit schooljaar score op: Lukt zelfstandig.

 

Annemarie Kersbergen:

Lukt met weinig begeleiding. We hebben onderzoek gedaan naar de organisatie NDC. Jij hebt gezorgd dat hiervan een eerste versie van de uiteindelijke poster is ontworpen en hiermee verder gewerkt. Verder is er nog geen onderzoek gedaan naar diabetes of de leefsituatie van diabeten.


Lara den Ouden:

Lukt zelfstandig. Tot nu heb je duidelijk wat de challenge en de opdracht inhouden, ook lever je een goede bijdrage.


Mila Puijenbroek:

Lukt met weinig begeleiding. Tijdens de Pressure cooker week hebben we met de groep informatie gezocht over de nationale diabetes challenge. Voor deze informatie heb je gebruik gemaakt van betrouwbare bronnen via de site.

 

Voor zover dit op dit moment in de samenwerking naar voren is gekomen kan ik mijzelf goed aansluiten bij de ontvangen feedback. De benoemde punten zijn voor mij herkenbaar. Echter heb ik mij tot nu redelijk afzijdig gehouden bij het opzoeken van informatie waardoor zij mij hier nog geen specifieke feedback hebben kunnen geven.


Lukt met weinig begeleiding

Door mijn voorgaande opleiding en werk binnen het beroep verpleegkunde, ben ik gewend vanuit verschillende invalshoeken te kijken. Dit omdat je ook altijd rekening moet houden met het oogpunt van de cliënt, de andere zorgprofessionals en jezelf. Hier kan ik dus al gebruik van maken binnen de challenge.


Annemarie Kersbergen:

Lukt zelfstandig. Je bent goed in het maken van notulen waarbij je alleen de rode draad typt waardoor het overzichtelijk is. Later in het project kan je pas je kennis over diabetes delen.


Lara den Ouden:

Lukt zelfstandig. Je verdiept je echt in het onderwerp en zorgt ervoor dat de verkregen informatie wetenschappelijk onderbouwd is en dat het geen rommel is.


Mila Puijenbroek:

Lukt zelfstandig. Je werkt zorgvuldig, dit is mede terug te zien in de gemaakte notulen van de besprekingen.

 

Mijn groepsgenoten hebben mij hier even hoog in gescoord. Dit omdat ik denk dat er nog zeker meer verbetering mogelijk is voor mij bij deze competentie en ik mijzelf om deze reden niet hoger wilde scoren dan ik al had gedaan.

 


Maak jouw eigen website met JouwWeb