Gedurende het eerste schooljaar heb ik mijzelf voornamelijk georiënteerd en kennis gemaakt met de praktijkmogelijkheden. Door de lessen bij te wonen heb ik een onder andere een begin gemaakt in het beheersen van de diëtistische vaardigheden en de kennis met betrekking tot voeding en bepaalde ziektebeelden. Ook heb ik de eerste stappen gezet naar een duidelijk beeld van de maatschappelijke markt en wat voor rol ik hierin kan spelen. Hier heb ik voornamelijk met behulp van de challenge en met de gemaakte projecten de eerste stappen in gezet. Om dit in kaart te brengen heb ik een plan op mijn eigen ontwikkeling opgesteld, waarop ik aan het eind van het jaar gereflecteerd heb en heb ik mijn team ontwikkeling gedurende de challenge naar voren laten komen. 


Plan op eigen ontwikkeling

Tijdens de challenge heb ik mijzelf en mijn talenten verder ontwikkeld. Echter wilde ik mijn talenten ook overdragen aan anderen, zoals mijn teamgenoten van de Challenge. Dit heb ik op verschillende manieren bereikt, namelijk doormiddel van:

 

Coaching

Zo heb ik taken waar mijn talenten goed tot uiting kwamen aan mijn teamgenoten overgelaten of hier samen met een ander aan gewerkt. Op deze manier hoopte ik dat mijn teamgenoten interactief zichzelf zouden verbeteren. Dit wilde ik bereiken door het talent accuraat over te dragen, door het maken van duidelijke afspraken met mijn teamgenoten m.b.t. de individuele taken en wanneer we deze inleveren. Hierbij zat ik op dezelfde lijn als mijn teamgenoten en hebben we dit bereikt door elke dinsdag met z'n alle bij elkaar te komen en af te spreken wat we voor de volgende bijeenkomst af moesten hebben en de taken verdeeld (zie bijgevoegd document bespreking 26). Het resultaat was een prettige samenwerking binnen de Challenge groep en zorgde ervoor dat we op één en dezelfde lijn zaten, wat de samenwerking ten goede deed.

 

Om de notulen in te zien

Workshops

Ook heb ik verschillende workshops georganiseerd. Zo heb ik samen met mede studenten gedurende de Pressure Cooker (week 10), tweemaal actief meegedaan aan een workshop over effectief overleggen binnen een vergadering. Deze workshop hebben we binnen één dag in elkaar gezet en de volgende dag tweemaal uitgevoerd. Wegens de korte voorbereidingstijd hadden we geen duidelijk rolverdeling en hebben we onze talenten gebruikt waar ze het best uitkwamen. Het resultaat was een interactieve, educatieve workshop met een spel element. Aan de hand van zelfgemaakte feedbackformulieren kregen we viermaal feedback terug. Hierbij is de workshop driemaal met een 8 beoordeeld en eenmaal met een 9. Hierbij werd als top een waardering voor de afwisseling tussen theorie en spel beschreven en als tip gegeven dat we de workshop beter hadden mogen promoten. Al in al was het een geslaagde workshop en waren we allen tevreden met het resultaat. Tijdens de voorbereiding en uitvoering van de workshop heb ik mijn kennis vergroot m.b.t. het voeren van een effectief overleg.


Daarnaast waren mijn Challenge groep en ik verantwoordelijk voor het organiseren van een workshop binnen de les. Dit hebben wij gedaan door onze netwerkpartner Fabienne Lindenbergh te benaderen met de vraag of zij een workshop wilde houden over social media. Hier stemde zij mee in. Het benaderen van onze netwerkpartner was dan ook mijn taak. Zo overlegde ik de tijd, plaats en kosten die de workshop met zich mee zou dragen met Fabienne. Hier kon ik mijn talent accuraat goed bij gebruiken. Daarnaast heb ik ook aan mijn leerdoel, netwerk vergroten gewerkt. Zoals ik al eerder benoemde had ik veel contact met onze netwerkpartner en heb ik hiervan geleerd hoe ik dit de volgende keer moet aanpakken. Wij hadden gekozen deze workshop door haar te laten doen in plaats van onszelf, omdat zij veel meer informatie kon overdragen en de praktijkervaring had. Hierdoor werd de workshop beter ontvangen door onze mede Challenge genoten dan wanneer wij deze zelf zouden hebben gegeven. Het resultaat was dat niet alleen onze Challenge genoten wat nieuws bij leerden mij mijn groep en ik ook.

PR-rol

Voor de challenge consumentenvoorlichting moesten wij een rol op ons nemen. Ik heb de rol PR op me genomen. Mijn taken voor deze rol waren het vinden van netwerkpartners, contact opnemen met netwerkpartners en dit contact behouden gedurende de challenge. Talenten van mijzelf die ik hierbij voornamelijk heb toegepast zijn accuraat en optimisme. Zo wilde ik met een optimistische houding de netwerkpartners geïnteresseerd maken naar onze challenge en ze geïnteresseerd houden. Daarnaast helpt het dat ik accuraat ben, hierdoor kon ik goed het contact behouden en zo spoedig mogelijk reageren op bijvoorbeeld mails van netwerkpartners en deze naar beste kunnen beantwoorden.

 

De rol als PR zou ik in eerste instantie niet snel op mij durven te nemen, ik ben daarom trots op mezelf dat ik deze stap gezet heb. De reden dat ik dit niet snel zou doen is omdat ik een behoedzaam persoon ben die altijd eerst de kat uit de boom kijkt en niet snel het eerste contact leg met mensen. Door deze taak op mij te nemen hoopte ik mij hierin verder te kunnen ontwikkelen, dit is daarom een leerdoel van mij.

 

Daarnaast hoopte ik samen met mijn mede PR's tijdens de Pressure Cooker week een dag te kunnen organiseren waar we al onze netwerkpartners uitnodigde waarbij iedere challenge groep zijn challenge kort kon presenteren waar ze op dat moment stonden, zodat de netwerkpartners een goed beeld hadden wat wij tot dan toe bereikt hadden en met als afsluiting een mogelijkheid tot het verbreden van het netwerk. Dit wilde ik verwezenlijken door een vergadering te houden met alle andere PR's en te kijken wat hun mening was over dit idee of anders te achterhalen wat anderen als mogelijkheid hadden. Met dit idee hoopte ik mijn ambitie om meer kennis te achterhalen te verwezenlijken en een beeld te krijgen van de praktijksituatie.

Dit idee is deels behaald, zo heb ik inderdaad contact gelegd met de andere PR's en hebben wij ook meerdere vergaderingen gehouden en in overleg met de docent afgesproken dat wij de donderdag van de Pressure Cooker week voor onze rekening zouden nemen. De uitvoering liep helaas wat anders, zo werd deze dag binnen de Pressure Cooker week uiteindelijk door andere op zich genomen i.v.m. een miscommunicatie. Hierdoor was ik niet geheel tevreden met het resultaat. Waar ik wel tevreden mee ben is het feit dat ik initiatief genomen heb en we uiteindelijk wel contact hebben gelegd met de praktijk. Zo hebben wij voor deze dag namelijk een workshop georganiseerd waarbij wij iemand uit de praktijk hadden benaderd met de vraag deze workshop op zich te nemen.

 

Om de notulen in te zien


Reflectie op eigen ontwikkeling

Om mijn eigen ontwikkeling gedurende de challenge bij te kunnen houden en te verbeteren heb ik zelfreflectie volgens de STARR methode toegepast en gedurende het jaar feedback gevraagd aan mijn teamgenoten, docenten en netwerkpartners.

 

Elke dinsdag staat in het teken van de challenge, de ene week bestaat deze uit een onbegeleide les en de andere week uit een begeleide les. Tijdens de onbegeleide les heb ik geregeld feedback gevraagd aan mijn teamgenoten (elke keer één persoon). Deze feedback ontving ik aan de hand van een door mij gemaakt feedbackformulier waarop alle punten stonden waar ik feedback op wilde krijgen. Hierin vroeg ik beoordeelt te worden op het mijn talenten, welke valkuilen ik ervaar en of mijn algemene functioneren prettig/voldoende is. Ook vroeg ik naar mogelijke tips. Verder heb ik meegedaan aan de open dag en feedback gevraagd op mijn functioneren.

 

Aangezien ik als challenge taak de PR op mij genomen had, had ik veel contact met de netwerkpartners. Het was dan ook mijn taak om feedback te vragen m.b.t. de samenwerking met de netwerkpartners. Voornamelijk naar het geleverde werk en hoe zij de samenwerking ervaarde. In overleg met de netwerkpartners was uiteindelijk besloten eenmaal op het eind van de samenwerking feedback te vragen, dit i.v.m. tijd en wensen van de netwerkpartners. Wel heb ik gedurende het contact met de netwerkpartners meerdere keren overlegd en gepeild hoe de samenwerking tot dan toe werd ervaren, dit was positief. In onderstaande document is de eindfeedback te vinden:

 

Om de ontvangen feedback van de open dag in te zien

Om de ontvangen feedback van mijn netwerkpartner in te zien


Team ontwikkeling

Naast de eigen ontwikkeling is de ontwikkeling van het team net zo belangrijk. Want een goede samenwerking levert het beste resultaat. Zoals ik onder het kopje eigen ontwikkeling heb vermeld, is te zien hoe ik van plan was mijn talenten voor het team toe te passen en hoe de uitvoering hiervan was. Echter wilde ik natuurlijk ook van de talenten van mijn teamgenoten gebruik maken. Voor een deel was ik al bekend met de talenten van mijn teamgenoten, dit doordat we elkaar al een aantal weken kende. Gedurende de challenge leerde we elkaar beter kennen en zo ook onze talenten, hier maakte we goed gebruik van. Zo maak ik gebruik van Nicole van Beelen der planning talenten door haar als notulist te benoemen en maken we gebruik van Esmeralda Orellana haar sociale vaardigheden door haar als socializer te benoemen. Het was al snel bekend dat Claire en Zoey het best overweg konden met Instagram en hier ook het actiefst op waren, om deze reden hebben we hun de taak gegeven om ons Instagram account bij te houden. Om elkaar nog beter te leren kennen en elkaars sterke punten te achterhalen, gingen we soms ook ergens lunchen. Dit had een positief effect op de sfeer binnen de groep. Daarnaast namen we voor een bespreking de tijd om eerst gezellig bij te kletsen voor we aan het werk gingen.

 

Als we specifieker gaan kijken naar mijn deelname binnen het team, kwam daar het volgende uit. Binnen het team nam ik het voortouw wat betreft het contact met de netwerkpartners. Zo hadden we speciaal voor deze challenge een emailadres aangemaakt: howaboutfood.info@gmail.com. Ik heb deze mail bijgehouden en was in eerste instantie verantwoordelijk voor de communicatie met de netwerkpartners. Dit heb ik gedaan door minstens één keer per week de mail te controleren, wanneer er een mail binnen was stelde ik hierop een reactie samen. Voor ik deze reactie stuurde liet ik het team de ontvangen mail lezen en ook mijn reactie, hierop vroeg ik feedback. Als de mail was goedgekeurd verzond ik deze. Dit was echter niet altijd haalbaar. Zo was ik in sommige gevallen thuis en omdat ik snel wilde reageren vroeg ik niet om de mening van mijn teamgenoten. Ook zwakte dit initiatief gedurende de Challenge af. Over het algemeen ervaarde mijn team hier geen nadelen van. Wel kreeg ik het volgende feedback van één van mijn teamgenoten:

Je zou wat meer mogen delen van de communicatie die je met de netwerkpartners hebt. Daar hoor ik soms weinig van terug, terwijl ik wel weet dat er correspondentie is. Je zou dit wat vaker mogen terugkoppelen in de groep.

 

Ik had als doel voor mijzelf gesteld dat ik binnen 2 tot 3 werkdagen een reactie moest hebben verstuurd, dit is bijna altijd gelukt. Het langst dat iemand moest wachten was één week. Het resultaat hiervan was dat we een goede samenwerking hadden met onze netwerkpartners en iedereen over het algemeen op de hoogte was. Om de challenge tot een goed succes af te kunnen sluiten moesten er natuurlijk ook een aantal afspraken gemaakt worden binnen het team en deze ook daadwerkelijk uitvoeren. Deze zagen er als volgt uit:

Samenwerking

Aan het begin van de challenge hebben wij onderling een samenwerkingscontract samengesteld, hierin staan al onze gemaakte afspraken m.b.t. de samenwerking en de gevolgen wanneer er niet aan de afspraken werden voldaan.

 

Om het samenwerkingscontract in te zien

Evaluatie & feedback 

De challenge groep kwam elke dinsdag voor de les samen. In dit moment bespraken waar we tot dan toe waren en evalueerde we wat er nog gedaan moest worden voor de volgende keer dat wij samen kwamen. Ook werden de nieuwsbrieven door ieder nagelezen en werd er gekeken wat goed was en wat beter kon om de informatie goed over te laten komen. Daarnaast hadden we binnen de challenge groep onderling afspraken gemaakt m.b.t. het geven en ontvangen van feedback. Zoals ik al vernoemde kwamen wij minstens één keer per week op dinsdag samen waarin wij elkaar altijd de kans gaven om feedback te geven/ontvangen. Deze feedback moest duidelijke taal bevatten en onderbouwd zijn, zodat de persoon die de feedback ontving hier ook iets mee kon. 

 

Om mijn ontvangen feedback in te zien