De eerste 9 weken van de opleiding heb ik kennis gemaakt met de vijf verschillende challenge's. Tijdens deze periode vormde ik een beeld van de challenge mogelijkheden en welke het best bij mij paste. In de 10e week vond er een pressure cooker week plaats waarin wij aan de hand van een pitch mochten solliciteren voor onze voorkeurs challenge. Mijn eerste keuze was consumentenvoorlichting en ik ben hier ook voor aangenomen! Waarom ik koos voor deze challenge? Simpel!
Voeding is de laatste jaren een erg groot begrip geworden. Zo hebben veel verschillende mensen tips & tricks over gezonde voeding, welke voeding helpt bij bepaalde ziektebeelden en wat de beste manier is om af te vallen. Deze informatie is echter niet altijd betrouwbaar. Toch zijn mensen geneigd eerder te luisteren naar bijv. een YouTuber die ze volgen dan naar de diëtist te gaan. Het is daarom belangrijk dat de diëtist bekwaam wordt in social media en hier ook gebruik van maakt. De laatste jaren is hier al een stijging in te zien, maar deze is nog niet voldoende. Wij moeten daarom gaan zorgen dat mensen vertrouwen op de diëtist i.p.v. al die influencers!
Binnen de challenge consumentenvoorlichting zijn we er achter gekomen dat de kwaliteit van leven en het gedrag negatief worden beïnvloed door onbetrouwbare informatie, waardoor er verkeerde kennis en vaardigheden worden aangeleerd. Dit mede door social media zoals eerder vernoemd. Dit is dan ook het maatschappelijk probleem waar ik gedurende de opleiding aan ga werken!
Het was een uitdaging om zowel tijdens de studie als in de praktijk, goed onderbouwde informatie te geven en te zorgen dat deze informatie ook werd herkent als betrouwbaar door de consument. Hieraan hebben we dit jaar binnen de Challenge gewerkt door met mijn team nieuwsbrieven samen te stellen die gebruikt worden door een diëtist. Op deze manier delen wij betrouwbare informatie uit. Waarin wij de consument op een leuke en speelse wijze meenemen in wat nou eigenlijk (gezonde) voeding inhoud en weet de consument dat dit betrouwbaar is, aangezien het wordt aangeleverd door hun behandelend diëtist.
Het team



Anne Marijt: Onderwijskwaliteit
Claire Bours: Pressure Cooker
Nicole Beelen: Notulist



Zoey Denkers: Pressure Cooker
Esmeralda Orellana: Socializer
Britt van Leeuwen de Mendonça: PR
Probleemstelling
De overkoepelende probleemstelling waar de gehele challenge community zich op focust is als volgt:
“(Te veel) onbetrouwbare informatie beïnvloed de kennis en vaardigheden van de consument wat zorgt voor een verminderde kwaliteit van leven.
Doel
Gedurende dit schooljaar tijdens de Challenge de kennis en bewustzijn van de consument vergroten en kan deze toepassen in het dagelijks leven waardoor er een gezonder/bewuster voedingspatroon ontstaat.
Binnen de challenge consumentenvoorlichting ben ik samen met mijn bovenstaande teamgenoten bezig geweest met het opzetten van een project. Wij hadden allemaal dezelfde visie, namelijk voorlichting geven aan de consumenten over voeding m.b.v. social media op een leuke en speelse wijze. Dit wilden mijn teamgenoten en ik in eerste instantie dan ook bereiken aan de hand van het maken van interessante en leuke filmpjes op YouTube waarbij wij betrouwbare kennis over voeding overdragen. Echter kwamen we al vroeg terug op dit idee. Want hoe weet de consument dat deze informatie betrouwbaar is? Is het niet veel handig om al bestaande informatie uit te lichten voor de consument zodat deze weet waar hij/zij moet zoeken? Uit deze vragen hadden we besloten het anders aan te pakken, zo zijn we in contact gekomen met de diëtist Joran Broer en overleg kwamen we op het idee om 26 nieuwsbrieven te maken. Deze nieuwsbrieven zouden dan wekelijks door de diëtist naar zijn cliënten wordt gemaild. De inhoud biedt in deze nieuwsbrieven biedt, een duidelijk basisbeeld over voeding, hoe je doelen opstelt en de motivatie hoog houdt, informatie omtrent macro- en micronutriënten, populaire diëten en feiten & fabels met betrekking tot voeding. Daarnaast hebben wij een Instagram account aangemaakt ter ondersteuning waar interessante en informatieve quotes m.b.t. voeding geplaats werden, feiten en fabels en leuke tentjes waar je lekker kan eten.
Taakverdeling
Alvorens we begonnen zijn met de uitwerking hebben we de taken voor het maken van de nieuwsbrief verdeeld. Zo is de gehele projectgroep verantwoordelijk voor het eindresultaat en heeft iedereen een bijdrage geleverd bij het uitwerken van de nieuwsbrieven. De inhoud van de nieuwsbrieven is aangepast door Nicole en Anne. Hierdoor ontstaat een regelmaat in woordenschat en opmaak van de nieuwsbrieven. Esmeralda en ik zorgeden ervoor dat de nieuwsbrieven in een template te gezet werden en waren wij verantwoordelijk voor het uiterlijk van de nieuwsbrieven. Deze moesten de aandacht trekken, maar toch professioneel blijven. Zoey en Claire waren verantwoordelijk voor de Instagram pagina. Dit is een extra onderdeel naast de nieuwsbrieven. Hierdoor bereikte we de consument op een externe wijze.
Om naar de Instagram pagina te gaan.
Klik op onderstaande buttons om naar de betreffende informatie te gaan:
Maak jouw eigen website met JouwWeb