De verkennende opdrachten
Aan het begin van dit schooljaar zijn we begonnen met het kennismaken met de verschillende challenges en waar er per challenge's op gefocust wordt. Dit hebben we gedaan aan de hand van het uitvoeren van verschillende projecten. Deze projecten moesten we in groepsverband in één dag tijd maken en inleveren, waarna we beoordeeld werden. Wanneer je voor één van de challenge's geen project had ingeleverd mocht je ook niet solliciteren voor deze challenge. Mijn projecten zagen er als volgt uit:
Consumentenvoorlichting
Digital Health
Voor de challenge consumentenvoorlichting moesten we een product kiezen en hier informatie over gaan verzamelen. Na overleg hadden mijn team en ik besloten het product gember te gebruiken. We zijn samen met het team gezamenlijk op zoek gegaan naar informaties, door sites zoals https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx te raadplegen. Nadat wij voldoende informatie hadden verzameld zijn we de straat op gegaan met het idee mensen aan te spreken met de vraag of ze bekend waren met het product en of ze wisten welke functies het product had. Helaas waren veel mensen niet bereid dit te doen of hadden ze geen tijd. Daarnaast liepen wij ook tegen een struikel blok, omdat niemand binnen het team mensen durfde aan te spreken. Toen ik dit merkte heb ik de leiding op mij genomen en ben ik zoveel mogelijk mensen gaan aanspreken in de hoop dat iemand tijd voor ons had, dit was uiteindelijk ook het geval. Ik ben trots dat ik het voortouw heb genomen en het ijs voor mijn teamgenoten had gebroken. Na het interviewen van mensen op straat hebben wij onszelf nog gefilmd en informatie over het product gegeven. Tijdens deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van mijn optimistische houding, omdat ik positief bleef en mijn teamgenoten aanmoedigde hebben wij uiteindelijk voldoende mensen kunnen interviewen. Zie onderstaande link voor de uitgevoerde opdracht: https://www.youtube.com/watch?v=YrTBpDhqeQk&t=14s
Voor de challenge digital health moesten we een podcast uitvoeren die plaatsvindt in de toekomst en die verwijst naar een ontwikkeling binnen de voeding die nu nog niet van toepassing is, maar er wel aan gaat komen volgens ons. Samen met mijn groepje ging ik brainstormen over ideeën. Het was nog niet zo makkelijk want er moesten verschillende "professionals" aan het woord komen. Uiteindelijk kwamen we op het idee om al deze "professionals" in een uitzending te zetten met een gastheer en ze onderling te laten discussiëren over de bedachte ontwikkeling, zoals je hier kunt horen: https://www.youtube.com/watch?v=6NoYziuXm8E. Tijdens het brainstomen voor deze opdracht kon ik goed gebruik maken van mijn creativiteit. Iedereen kwam aan het woord met opties en uit alle ideeën kozen we degene die wij het best vonden. De samenwerking verliep heel soepel, bij het verdelen van de rollen kreeg was iedereen tevreden en we kwamen allemaal voldoende aan het woord. Voor we beginnen met het opnemen van de podcast hadden we kort uitgeschreven wie, wat en op welk moment zou zeggen. Dit zorgde ervoor dat er een goede lijn in de podcast was die wij volgden, het gesprek mocht namelijk maar 5 min. duren en dat is best kort! Tijdens het gesprek nam ik de rol van gastheer op me, waardoor bij mij de verantwoordelijkheid lag om het gesprek in bepaalde banen te leiden en de tijd bij te houden.
Duurzaamheid
Samen eten, samen leven
Voor de challenge duurzaamheid moesten we de straat op! Ieder team kreeg een plek in Den Haag waar ze naar toe moesten reizen. Dit was nog wel een taak want het duurde ons 20 min. om in de buurt te komen, dit omdat we van te voren niet goed hadden opgezocht waar we moesten wezen. Eenmaal daar moesten we rondkijken en achterhalen wat wij kunnen betekenen om de buurt duurzamer te maken, ook spraken wij mensen aan om hun mening te achterhalen. Hierna gingen we terug naar school waar we de achterhaalde informatie als poster inleverde. Zie hieronder voor onze poster:
Voor de challenge samen eten, samen leven moesten we een interview houden met mensen uit verschillende klassen en achtergronden. Dit deden we door deze mensen een lunch aan te bieden en tijdens de lunch een interview te houden. Voor deze opdracht hadden wij langer dan voorgaande challenge's. Waardoor we in onze eigen tijd aan de slag moesten, het was dus cruciaal om tijdens de les goede afspraken te maken m.b.t. de opdracht. Iedereen in mijn team koos iemand uit om te interviewen en werkte zijn/haar eigen stukje uit. Daarna werd de tekst naar mij gestuurd en maakte ik er een krant van.

Om de krant in te zien
2e jaars studenten van de opleiding Voeding & diëtetiek keken ons project na. Hieronder zie je het beoordelingsformulier met feedback dat wij hebben ontvangen n.a.v. ons gemaakte project:

Den Haag 100.000 x fitter
Voor de challenge Den Haag 100.000 x fitter moesten mijn team en ik gaan brainstormen over mogelijkheden om de studenten en docenten op de Haagse Hogeschool te motiveren tot beweging. Dit hebben wij gedaan en daar kwamen een aantal leuke ideeën uit. Een teamgenootje heeft dit daarna in een poster verwerkt, zoals hieronder is weergeven:

Maak jouw eigen website met JouwWeb