Per 18-09-19 tot 15-06-20 heb ik stage gelopen bij Gezond (W)eten, locatie Deurne (Fabrieksplein 24, 5753 AH) en Zeeland (Goes en omstreken). Waarbij er op locatie Deurne sprake is van een praktijk en op locatie Goes sprake is van een aan huis diëtist. De taken die door dit bedrijf aan mij verstrekt waren en waarmee ik gedurende de stageperiode aan de slag ben geweest waren als volgt:

 

1) Het verbeteren van het social media contact. 

2) Het ondersteuning bij het geven van mogelijke workshops.

3) Het uitvoeren van de stageopdracht, dit was in overleg met mijn stagebegeleider het ontwikkelen van een kookboek.

Al deze doelen heb ik gedurende de stageperiode kunnen behalen. Zo heb ik bijgedragen aan een toename van 100 volgers op het social media account Instagram. Heb ik deelgenomen aan het geven van twee verschillende workshops, de kerstmarkt in Kapelle en is er een kookboek in ontwikkeling die cliënten van Gezond (W)eten per juli/augustus kunnen kopen.

 

Maar waar staat Gezond (w)eten nu voor? Gezond (W)eten is een eerstelijnsdiëtistenpraktijk waarbij voorop staat dat mensen gezond eten, maar niet te streng! Zo wordt er aangegeven dat een gezondere levensstijl wat hun betreft niet alleen bestaat uit streng lijnen. Echter wordt je op weg geholpen met het vergaren van kennis en het ontvangen van adviezen om verstandige keuzes te maken met betrekking tot voeding. Dit houdt dus geen crash diëten in, maar het ontwikkelen van een praktisch en gezond voedingspatroon dat op de lange termijn is vol te houden. De doelgroep bevind zich voornamelijk in de leeftijdscategorie 15 tot 80 jaar, waarbij het merendeel uit vrouwen bestaat met variërende welvaartsziektes (diabetes, hart en vaatziekten, COPD, over- en ondergewicht, enz.).

 

Gezond (w)eten voert niet alleen behandelingen uit op locatie en aan huis, ook is er sprake van het geven van workshops. Deze workshops worden op locatie Deurne samen uitgevoerd, waarbij Lizette verantwoordelijk is voor het opzetten hiervan. Kijkend naar de locatie Zeeland is Lizette geheel verantwoordelijk voor de workshops. Voorkomende workshops bedragen een workshop aan een fitnessgroep van JVDI, die eens in het half jaar plaatsvindt. Daarnaast wordt er eens in de drie maanden een gezonde lunch georganiseerd door gezond (w)eten voor de medewerkers van het Gezondheidsplein locatie te Deurne. 

 

Om naar de website van Gezond(w)eten te gaan


Persoonlijke analyse

Om de stageperiode op een goede en prettige manier te doorlopen was het belangrijk mijn kansen en bedreigingen, mijn sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Om dit te bereiken heb ik gebruik gemaakt van de SWOT-analyse. Met behulp van deze analyse was het mogelijk mijn verbeterdoelen en talenten te achterhalen die op de stage invloed hadden. Dit creëert een compleet beeld van mijn kunnen.

 

Sterktes Zwaktes
Intern Flexibel Stress gevoelig
Groepswerker Behoedzaam
Accuraat Bot
Zorgzaam Plannen/uitstel gedrag
Iniatief tonen Weinig praktijkervarign
Kansen Bedreigingen
Extern Praktijk ervaring opdoen Contact voornamelijk via Skype, weinig persoonlijk contact
Product kennis verhogen Kan weinig meekijken met normale werkdag binnen het bedrijf
Netwerk opboouwen
Presentatie vaardigheden vergroten
Social media vaargiheden vergroten

Persoonlijke leerdoelen binnen de stage

De doelstelling en mijn persoonlijke leerdoelen werden met behulp van bovenstaande analyse geformuleerd. Mijn persoonlijke leerdoelen zijn aan de hand van vijf onderwerpen geformuleerd namelijk, professioneel handelen, managen & projectmatig werken, netwerken & verbinden, samenwerken en communiceren en zijn hieronder verwoord:

 

Professioneel handelen

Aan het eind van de stageperiode heb ik praktijkervaring opgedaan m.b.t. het beroep diëtist. Dit heb ik bereikt door het meelopen in de praktijk, het bijwonen van consulten en het maken van mijn stageopdracht waarbij ik feedback ontvang van mijn stagebegeleider.

Managen & projectmatig werken

Gedurende de stageperiode voer ik gemaakte afspraken naar behoren uit en lever ik deze op tijd in. Dit doe ik door mijzelf aan de gemaakte tijdsplanning te houden, waarbij ik feedback vraag aan mijn mede stagiaire over mijn handelen.

Netwerken & verbinden

Gedurende de stageperiode grijp ik kansen aan, zo zal ik bij het geven van workshops een deel overnemen waardoor ik uit mijn comfortzone stap, met als gevolg dat ik dit aan het einde van de stageperiode niet meer als een struikelblok ervaar.

Samenwerken

Aan het eind van de stageperiode kan ik aantonen doormiddel van feedback van mijn stagebegeleider en mede stagiaire dat er gedurende de stageperiode sprake was van een prettige samenwerking en er geen sprake was van een behoedzame houding waar mijn functioneren hinder van onderving. 

Communiceren

Gedurende de stageperiode ben ik in staat een goede communicatie te onderhouden met zowel mijn stagebegeleider als mede stagiaire waarbij de manier waarop gecommuniceerd wordt als prettig wordt ervaren. Dit wordt aangetoond met behulp van gekregen feedback, waarbij wordt aangegeven dat mijn manier van communiceren niet als bot werd ervaren. Daarnaast kom ik bij het geven van de workshops in aanraking met verschillende doelgroepen waarbij mijn communicatie naar de doelgroep toe als prettig wordt ervaren, dit meet ik aan de hand van ontvangen feedback van de deelnemers van de doelgroep.


Tussentijdse beoordeling

Er heeft een tussentijdse evaluatie plaatsgevonden met mijn stagebegeleider over mijn functioneren op de stageplaats. Dit werd gedaan aan de hand van een feedbackformulier die zowel mijn stagebegeleider als ikzelf hebben ingevuld, deze zijn in te zien door op onderstaande buttons te klikken. 

Om de zelfreflectie in te zien

Om de feedback in te zien

Het gesprek met mijn stagebegeleider dat uit de gekregen feedback en zelfevaluatie voortkwam bestond uit een toelichting van mijn stagebegeleider, maar ook het verschil tussen de zelfevaluatie en feedback. Hieronder is per competentie een toelichting gegeven.

 

Professioneel handelen

Open houding

Zowel mijn stagebegeleider als mijzelf vinden dat ik hier goed op scoor. Zo heb ik een open houding door de juiste vragen te stellen waarbij ik concreet en helder ben. Het is belangrijk dat ik dit gedurende de stageperiode vasthoud en dit is dan ook waar ik de rest van de stageperiode aan ga werken.

 

Signaleren wat nodig is en/of mogelijk is om waarde toe te voegen

Mijn stagebegeleider geeft mij hier een goed terwijl ik mijzelf een voldoende heb gegeven. De reden dat ik mijzelf lager gegeven heb is omdat ik vind dat ik mij nog teveel fixeer op onderwerpen die mijn interesses hebben en die binnen mijn comfort zone vallen en nog te weinig de uitdaging aan ga. Dit is dan ook waar ik voor de rest van de stage een mogelijkheid zie. Ik ga hieraan werken door een actievere houding aan te nemen bij de workshops, omdat dit buiten mijn comfortzone ligt.

 

Actief handelen zonder directe opdracht

Mijn stagebegeleider geeft mij hier een voldoende terwijl ik mijzelf een goed geef. Zo vindt mijn stagebegeleider wel dat ik met nieuwe ideeën kom en zelf aan de slag ga, maar is dit nog net niet voldoende om een goed te scoren. De reden dat ik mijzelf goed scoorde is omdat deze stage zeer zelfstandig is, waarbij ik veel mijzelf moet motiveren. Tot nu toe gaat dit erg goed en dit wil ik de rest van mijn stageperiode ook behouden.

Managen & projectmatig werken

Besluiten nemen

Hier scoren zowel mijn stagebegeleider als mijzelf mij op een goed, dit heeft mede te maken met de eerder benoemde punten. De stage die ik nu loop is al erg zelfstandig, waarbij ik vaak geheel of gedeeltelijk besluit hoe ik mijn stagedag ga invullen. Natuurlijk koppel ik dit wel altijd terug aan mijn stagebegeleider.

 

Realistische afweging kosten/baten

Ik heb mijzelf hier een goed gegeven, mijn stagebegeleider mij een voldoende. Zij gaf hier de volgende reden voor: “Als student is het misschien nog lastig om inschatting te maken over kosten en baten. Volgens mij heb je daar toch praktijkervaring voor nodig.” Ik kan mij zeker in deze uitspraak vinden en verwacht dan ook dat ik dit gedurende de studie verder zal ontwikkelen. Wel is de eerste stap gemaakt bij mijn opdracht waarbij ik een receptenboek maak, ik probeer al deze recepten uit en ben zelf verantwoordelijk voor de kosten die hierbij van toepassing kunnen zijn. Wil ik dit dus vergoed krijgen van mijn stagebegeleider moet ik goed kijken naar de prijzen van de recepten en het bonnetje behouden.

 

Waarde creëren

Ik heb mijzelf hier een voldoende gegeven, echter vindt mijn stagebegeleider dat ik hier een goed op scoor. Dit omdat zij een meerwaarde ziet in mij voor het bedrijf op verschillende vlakken, zowel praktisch en voor nieuwe inspiratie. Voordat ik mijzelf een goed te scoren moet ik eerst deze nieuwe ideeën uitvoeren in de praktijk, pas dan heb ik het idee dat ik mijzelf een goed mag scoren. Op dit moment ben ik gedurende de stageperiode dan ook mee bezig om dit te bereiken, zo heb ik verschillende ideeën gegeven met betrekking tot het social media account en ben ik er nu mee bezig om deze uit te voeren.

 

Leer door te doen

Ook hier geef ik mijzelf net iets lager dan mijn stagebegeleider, dit omdat ik vind dat ik nog te terughoudend kan zijn waardoor ik niet altijd alle mogelijkheden aangrijp. Om deze reden heb ik hier dan ook een leerdoel van gemaakt.

 

Strategisch denken

Mijn stagebegeleider scoort mij hier op voldoende, zo wordt er voldoende meegedacht aan de positie van Gezond(w)eten, maar wordt er nog te weinig gekeken naar de concurrentie. Ik had mijzelf een goed gegeven, maar kan mij zodanig goed vinden in deze feedback dat ik mijzelf nu eerder ook een voldoende zou scoren. Om dit te verbeteren zal ik gedurende de rest van de stageperiode mijzelf beter gaan verdiepen in de concurrentie van Gezond (w)eten. Dit zal ik doen door dit in kaart te brengen voor mijzelf.

Netwerken & verbinden

Relaties opbouwen en onderhouden

Mijn stagebegeleider scoorde mij hier hoger dan ik zelf heb gedaan, namelijk een goed. De reden dat ik mijzelf een voldoende gaf is omdat ik mijn netwerk binnen de stage niet heel groot vind. Zo heb ik geen contact met andere zorgprofessionals buiten mijn stagebegeleider om. Er is ook geen grote mogelijkheid om dit wel op te bouwen, omdat het bedrijf niet veel samen werkt met andere instanties. Het is daarom lastig voor mij dit te verbeteren, wel zal ik gedurende de stageperiode het contact met de gemaakte netwerkpartners onderhouden.

 

 

Een nieuw netwerk starten

Ik scoorde mijzelf hier een onvoldoende voor, terwijl mijn stagebegeleider vond dat ik hier voldoende op scoorde. De reden dat ik mijzelf lager gaf is hetzelfde als ik hierboven beschreven heb. Ik wil deze competentie verbeteren door een actievere rol in te nemen bij de nog te komende workshops.

 

Weet netwerk juist in te zetten

Hier geldt hetzelfde als hierboven vermeld staat. Het is voornamelijk nog niet aan de orde geweest binnen de stage. Wel maak ik gebruik van mijn netwerk op andere momenten binnen mijn school carrière, deze aanname maakte mijn stagebegeleider ook waardoor zij mij op een voldoende scoorde. Door aan mijn leerdoelen van dit kopje te werken hoop ik hier gedurende de stageperiode een verbetering in te zien.

Samenwerken

Samenwerken in een team

De samenwerking verloopt goed. Hier zijn zowel ikzelf, mijn stagebegeleider en mede stagiaire het over eens waardoor er op dit punt geen verbeterpunten zijn. Gedurende de stageperiode zal ik eraan werken om dit zo te behouden door het regelmatig vragen om feedback.

 

Aan een gezamenlijk doel werken

Dit borduurt weer voort op het punt hierboven en geld dus hetzelfde doel voor. Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf zijn het erover eens dat ik hier goed op scoor.

 

Verantwoordelijkheid nemen voor het eindresultaat

Mijn stagebegeleider heeft mij hier al een goed voor gegeven. Zelf ben ik van mening dat ik voor dit punt geen goed kan krijgen tot het einde van de stageperiode want pas dan wordt het eindresultaat van mijn gehele stage zichtbaar. Wel ben ik vol op bezig met het werken naar een goed eindresultaat en neem hier dan ook de verantwoordelijkheid in.

 

Actief luisteren

Hier scoren we mij beide een goed op. Mijn stagebegeleider, mede stagiaire en ik overleggen minsten één keer per week met elkaar hoe het ervoor staat. Hierbij luister ik naar wat er gezegd wordt en geef ik feedback waardoor het concept soms wordt aangepast, aldus mijn stagebegeleider.

Communiceren

Vragen stellen

Het stellen van de juiste vragen gaat mij altijd goed af, daarom heb ik mijzelf ook een goed gegeven. Dit laat ik blijkbaar ook zien, want ook mijn stagebegeleider is van mening dat ik goede vragen stel en dit is dan ook meerdere keren terug te vinden in het feedbackformulier.

 

Creëert een klimaat van vertrouwen en openheid

Zowel mijn stagebegeleider als ikzelf geven mij hier een goed. Zo vindt mijn stagebegeleider dat ik een professionele houding heb waardoor een open klimaat wordt gecreëerd waarin kan worden overlegd, nagedacht en gebrainstormd. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik altijd met ideeën mag komen en wordt er mij de kans gegeven om mee te brainstormen, dit alles wekt een open klimaat op waarbij vertrouwen op het serieus nemen van elkaars ideeën een belangrijke rol speelt.

 

Omgaan met verschillen

Mijn stagebegeleider scoorde mij hier goed, ikzelf scoorde mij op een onvoldoende. Ik vind zelf dat er tot nu toe nog niet voldoende sprake is geweest van grote verschillende doelgroepen om mij hier een goed of voldoende voor te geven. Ik hoop gedurende het geven van de workshops dan ook met een bredere doelgroep ik aanraking te komen dat mij de kans bied dit te laten zien. 


Eindbeoordeling

Aan het einde van de stageperiode vond er middels een zelfreflectie en feedback van mijn stagebegeleider op mijn opgestelde leerdoelen een afronding van de stage plaats. Ook dit werd gedaan middels een feedbackformulier die mijn stagebegeleider en ikzelf invulde. waarnaar er een eindevaluatie heeft plaatsgevonden met zowel mijn SLB’er, stagebegeleider als mijzelf waarin het verloop van mijn stage besproken werd. Hieronder is per leerdoel een toelichting gegeven over het verschil tussen de zelfreflectie en feedback van mijn stagebegeleider.

Om de zelfreflectie in te zien

Om de gekregen feedback van mijn mede stagiaire in te zien

Om de gekregen feedback van mijn stagebegeleider in te zien

Professioneel handelen

Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf zijn van mening dat ik dit leerdoel heb behaald. Mijn stagebegeleider gaf in de feedback aan dat zij van mening is dat het meelopen in de praktijk is behaald. Hier kan ik mij deels in vinden. Zo heb ik inderdaad dit deel behaald door elke stagedag in gesprek te gaan met mijn stagebegeleider en casussen die zij in de praktijk tegen kwam te bespreken en eventuele oplossingen te vinden voor punten waar zij tegen aan liep. Echter, ben ik van mening dat het bijwonen van consulten een belangrijk aspect is bij het beeld vormen van de praktijksituatie. Dit wilde ik zelf behalen door elke maand één dag aanwezig te zijn bij consulten en andere gesprekken, uiteindelijk is dit maar één keer uitgevoerd. Ik ben dan ook van mening dat in dit puntje nog verbetering zit en ik zal dit dan ook meenemen naar mijn volgende stage door op zoek te gaan naar een stage die meer kansen bied om aanwezig te zijn bij dit soort gesprekken of deze zelf uit te voeren. Op alle andere punten hebben wij dezelfde mening dat ik professioneel handelen heb laten zien en de stageopdracht naar verwachting heb uitgevoerd. Daarnaast is het onderhouden van het social media account goed verlopen en zijn zowel mijn stagebegeleider als ik tevreden, in totaal heeft zij op dit moment een stijging van ongeveer 100 volgers gekregen op Instagram.

Managen & projectmatig werken

Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf zijn van mening dat ik dit leerdoel heb behaald. We zijn beide van mening dat mijn planning er goed uit zag en dat ik mij hier over het algemeen goed aan hield. Mijn stagebegeleider vermeld nog wel dat stage en schoolzaken soms wat door elkaar liepen. Dit vind ik terecht en is dan ook een verbeterpunt voor mij. Het is belangrijk dat ik in het begin van de stageperiode mijn schoolplanning deel. Het kwam nu wel eens voor dat ik wegens een fout in mijn schoolplanning mijn stagebegeleider wat laat op de hoogte bracht van bijvoorbeeld Pressure Cooker weken en terugkomdagen terwijl ik deze vanaf het begin al had aan kunnen geven aan mijn stagebegeleider. Dit neem ik dan ook mee.

Netwerken & verbinden

Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf zijn van mening dat ik dit leerdoel heb behaald. We waren beiden ook van mening dat ik bij mijn tweede workshop een actievere houding toonde dan bij de eerste en dat ik goed voorbereid was. Mijn stagebegeleider maakt daarnaast de opmerking dat zij van mening is dat workshops geven niet mijn favoriete onderdeel is, zij is hierin correct. Echter, hoopte ik dat ik dit minder liet zien dan blijkbaar het geval is. Gelukkig ziet mijn stagebegeleider ook dat ik desondanks wel enthousiast mee heb gedaan. Voor mijn volgende stage- en/of schoolworkshops hoop ik dit beter te kunnen verhullen en wanneer dit niet lukt wel enthousiast over te blijven komen.

Samenwerken

Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf waren in eerste instantie van mening dat ik dit leerdoel heb behaald. Mijn stagebegeleider gaf aan dat ik vooral in de tweede helft van de stage op de voorgrond aanwezig was. Hieruit kan ik opmaken dat ik in de eerste helft nog wel behoedzamer overkwam, hier ben ik het zeker mee eens. Voor mijn verdere ontwikkeling wil ik dit sneller gaan toepassen. Persoonlijk vind ik het onverstandig om gelijk vanaf de eerste dag op de voorgrond te treden, dit kan negatief ervaren worden. Wel wil ik het op de voorgrond treden eerder bereiken dan na een halfjaar van de stage. Voor mijn volgende stage wil ik dit terugwerken naar een kwartaal en zo verder totdat ik uiteindelijk na een maand al meer op de voorgrond treedt. Of terwijl met de ontvangen feedback ben ik van mening dat ik dit leerdoel nog niet geheel behaald heb, ik heb meer tijd nodig om mijn uiteindelijke doel te bereiken. Wel is er vooruitgang te zien en zie ik hierin voor mijzelf nog groeimogelijkheden. Daarnaast zijn zowel mijn stagebegeleider, mede stagiaire als ik zelf waren tevreden over de samenwerking, er hing een prettige en behulpzame werksfeer.

Communiceren

Zowel mijn stagebegeleider als ik zelf zijn van mening dat ik dit leerdoel heb behaald. Ook mijn mede stagiaire ervaart mijn communicatievaardigheden als prettig. Mijn stagebegeleider had al bij een eerdere evaluatie aangegeven dat ik een professionele houding heb waardoor een open klimaat wordt gecreëerd waarin kan worden overlegd, nagedacht en gebrainstormd. Ook is zij van mening dat wanneer ik start met dieetbegeleiding van cliënten er sprake zal zijn van veel vertrouwen mede door de rustige houding die ik uitstraalt. Dit vind ik een erg mooi compliment en ik kan niet wachten om dit in volgende stages toe te passen.


Om het stagewerkplan in te zien

Om het stageplan in te zien

Om de stage afronding in te zien


Maak jouw eigen website met JouwWeb